Zorgvisie

Onze zorgvisie

Wij hebben met “De Gulleboom” een school voor ogen 

die met ZORG werkt voor de ontplooiing van elk kind

Daarom zeggen we: 

“We willen voor elk kind goed doen. 

Juist daarom kunnen we niet voor ieder kind gelijk doen.”

Inleiding

Met dit document stellen we onze zorgvisie voor. Dit is een werkdocument waar we voortdurend kunnen bijsturen. We zijn ons bewust van de vele veranderingen, dit zowel op het vlak van onderwijs als in de maatschappij. We vinden het belangrijk om hierop te blijven inspelen.

 

Dit omdat “zorg” binnen onze school centraal staat zodat de ontplooiing van elk kind gerealiseerd kan worden. Elk kind ontwikkelt op zijn/haar eigen tempo. Soms kan de brede basiszorg binnen de klaswerking niet voldoen. Samen met de ouders, leerkracht zorgleerkrachten,zorgcoördinator en CLB onthaler kijken we waar we kunnen schakelen. Dit om de leerwinst bij elke lerende zo groot mogelijk te maken.

 

Zorg heeft betrekking op alles, zit verweven in de schoolcultuur, in het pedagogisch- en didactisch handelen in de klas en in binnen- en buitenschoolse activiteiten.  Dit binnen de domeinen leren en studeren, onderwijsloopbaanbegeleiding, preventieve gezondheidszorg en psychisch en sociaal functioneren.

 

Onze Katholieke basisschool “De Gulleboom” heeft meer dan gewone aandacht voor kinderen die (groei)kansen dreigen te missen. Onze leerkrachten voelen zich verantwoordelijk voor alle kinderen, hoe verschillend ook. We geloven in de ontwikkelingskansen van elk kind en ondersteunen onze kinderen op alle vlakken.

 

Welkom op onze warme, open school waar alle kinderen uitgedaagd worden om te ontwikkelen via hun eigen talenten.

Zorgvisie

Wij willen een “warme” school zijn waar kinderen zich goed voelen.  Een school waar ze zich  kunnen ontplooien vanuit een brede zorg en waar zij kunnen opgroeien en het beste uit zichzelf halen.

 

Elk kind staat bij ons centraal. We houden steeds rekening met de specifieke leer- en ontwikkelingskansen van elk kind. We bouwen verder op wat de kinderen reeds beheersen, op hun talenten en op hun vele interesses. Om dit te bereiken zorgen we voor een krachtige leeromgeving. Voor de uitwerking van onze zorg proberen wij de uitgangspunten van handelingsgericht werken zoveel mogelijk centraal te stellen en gebruiken wij het zorgcontinuüm om de praktijk vorm te geven .

 

We maken een zorgplan voor kinderen die zich in (fase 1 of ) fase 2 van het continuüm bevinden.  Dit sturen we tijdens overlegmomenten bij, binnen onze grenzen van redelijke aanpassingen. Deze overlegmomenten omvatten de MDT met de leerkracht ( november | maart | juni) en de overlegmomenten met de zorgleerkrachten. Deze worden elke 2 weken georganiseerd om systematisch het proces bij te sturen.

 

We houden rekening met de eigenheid van elk kind en kunnen hiervoor beroep doen op onze uitgebouwde zorgwerking. Deze situeert zich op verschillende niveaus (kind-leerkracht-school). Onze school probeert al het nodige te doen om het leertraject van de kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen. Dit doen we met een gemotiveerd team van leerkrachten, zorgleerkrachen, zorgcoördinator en directie die ter beschikking staan van de kinderen, hun ouders en externen.

 

Ons verder professionaliseren via navorming, bijscholing, samenwerking en uitwisseling van expertise staan dan ook elk schooljaar hoog aangeschreven.

 

We maken deel uit van de scholengemeenschap “Guldenberg” waardoor de uitwisseling verder gaat dan onze schoolmuren. Deze worden ongeveer 5 keer per schooljaar georganiseerd.

 

De leerkracht is de spilfiguur van de zorgbrede werking in de klas. De leerkracht die het kind dagdagelijks in de klas heeft, geeft de lijnen van de zorg aan in overleg met de zorgcoördinator en/of zorgleerkracht. We houden dit bij in ons KVS om zo transparant mogelijk te werken.

 

We betrekken zoveel mogelijk ouders, CLB en andere externe diensten in de evaluatie van het kind. Dit door voortdurend te reflecteren, te evalueren en te informeren.

 

We vinden het belangrijk om de drempel van onze school zo laag mogelijk te houden en staan open voor de inbreng van de ouders. Ook onze kinderen willen we zoveel mogelijk betrekken in het totale schoolgebeuren.

 

Aan de hand van ons leerlingvolgsysteem registreren we de groei en ontwikkeling van onze kinderen. Bij deze observaties houden we rekening met alle ontwikkelingsvelden van het leerplan. We pogen om tijdig te signaleren wie extra zorg nodig heeft, gaan de zorgvragen analyseren en verfijnen. Bij de “uitbreiding van zorg” stellen we een zorgplan op  om de nodige onderwijsbehoefte van het kind en leerkracht te duiden en toe te passen, om tenslotte te evalueren en indien nodig bij te sturen of vast te zetten wat werkt.

 

Zorg op 3 niveaus

Kindniveau

Zoals hierboven reeds vermeld staat elk kind centraal. Elk kind kan rekenen op zorg op maat. Hiervoor gaan we  nauw opvolgen en observeren gedurende het hele schooljaar. De observaties gebeuren binnen het rapport KVS op doel en het LVS systeem.

 

De onderwijsbehoeftes van het kind én van de leerkracht worden in kaart gebracht. Op deze manier kan er worden ingespeeld op de zorgvraag. Dit door aanpassingen (REDICODIS) in de klas door te voeren. In dit proces staat ook de communicatie met de ouder centraal.

 

Het proces wordt nauw opgevolgd door de zorgcoördinator, zorgleerkracht, leerkracht en directie.

 

De begeleiding van het kind vindt zoveel mogelijk plaats in de klas. Het is echter ook mogelijk dat kinderen in een groepje samen worden gebracht, dit kan ook klasoverschrijdend.

 

We kiezen ervoor om meertalige nieuwkomers, indien mogelijk,  samen in een groepje te nemen om de basiswoordenschat ( schoolse woordenschat) aan te brengen. Indien mogelijk gaan we ook preteaching toepassen. Dit om het zelfvertrouwen bij de kinderen te versterken. Op deze manier hopen we dat ze beter kunnen volgen in de klas en stellen we het welbevinden centraal.

 

Observaties/testing

Binnen de school gebeuren er ook enkele vaste observaties/testen.

 

Kleuter 

In de 3de kleuterklas worden de “Rekenbegrippen” in oktober afgenomen door de zorgcoördinator/ zorgleerkracht. Indien nodig wordt dit herhaald in mei/juni.  We halen uit deze “testing” niet enkel informatie over de kleuter maar ook geeft ons dit informatie op schoolbreed vlak.

 

Sinds oktober 2021 nemen we voor de “luistervaardigheid “ van de 3de kleuters de KOALA af.

 

De resultaten van deze test en de dagelijkse observaties geven een goed beeld van de luistervaardigheid van elk kind.

 

In het 3de kleuter screenen we in januari ook de specifieke voorbereidende  auditieve vaardigheden en rekenvaardig voor het eerste leerjaar. Net zoals bij de rekenbegrippen geeft ons dit informatie over de kleuters maar ook staan we stil bij de kwaliteit op schoolbreed vlak.

 

Wanneer de leerkracht zich zorgen maakt over de algemene ontwikkeling van een kleuter  wordt er door de zorgcoördinator eventueel een “signaallijst” afgenomen om daarna met het CLB te bespreken.

 

Lager 

Jaarlijks legt de leerling de testen af voor het LVS (wiskunde en spelling), er wordt ook een leesniveau bepaald.

 

De essentiële informatie en het zorgdossier wordt bijgehouden  in  “Questi ” (sept 2023).
De juffen kunnen er alles van hun kleuters invullen en opvolgen. De zorgcoördinator en directie hebben toegang tot alle klassen.

 

Leerkrachtniveau

De leerkracht kan telkens terecht bij de zorgcoördinator/directie indien er zorgen zijn omtrent een bepaald kind. Ook binnen het leerkrachtenteam proberen we de drempel zo laag mogelijk te maken.  De zorgcoördinator zal waar mogelijk de leerkracht hierbij ondersteunen of extern advies inwinnen. We besteden op regelmatige tijdstippen extra aandacht om ook de onderwijsbehoeftes van de leerkracht in kaart te brengen (leerkracht doet ertoe).

 

In alle klassen  wordt er zorg voorzien. Hierbij komt de zorgleerkracht en zorgcoördinator de klas ondersteunen.

 

Drie maal per jaar zijn er vaste overlegmomenten (MDT) waarin de volledige klas wordt besproken. Op deze manier valt er niemand uit de boot.  Tussendoor is er natuurlijk ook ruimte voor overleg.

 

Schoolniveau

Ouderbetrokkenheid  vinden we belangrijk omdat dit de drempel kan verlagen wanneer er problemen zijn. We zetten dan ook in op een open communicatie met ouders. Hierbij hebben we oog voor gezinnen met een zwakkere sociaal – economische status.

 

Screenings/testen bekijken we ook schoolbreed om bij te sturen bij terugkerende bijzonderheden. Op deze manier hebben we oog op de kwaliteitsontwikkeling  binnen onze school. 

 

Zorgcontinuüm in praktijk

bron: www.prodiagnostiek.be

 

Het zorgcontinuüm is een ondersteuning voor de school om zorg te bieden aan de kinderen.

 

Binnen het zorgcontinuüm kunnen we vier fases onderscheiden namelijk:

 

fase 0: “Brede basiszorg” 

fase 1: “Verhoogde zorg”

fase 2: “Uitbreiding van zorg” 

fase 3: “Individueel Aangepast Curriculum (IAC)”.

 

Binnen fase 0 en 1 is de school de hoofdrolspeler. Het CLB kan hierin wel een ondersteunende rol spelen in de consultatieve begeleiding.

Vanaf fase 2 neemt het CLB deze rol over in nauwe samenwerking met school, ouders en kinderen (indien mogelijk).

 

Doorheen deze verschillende fases gaan we de ouders betrekken zodat we op een constructieve en transparante manier werken.

 

Fase 0 : Brede Basiszorg

De eerste steen in de piramide is de “brede basiszorg”. Onmiddellijk een belangrijk vertrekpunt. In deze brede basis zullen de grootste groep kinderen zich bevinden. Onze school wil inzetten op een goed uitgebouwde “ brede basiszorg” zodat kinderen niet snel de overstap naar de volgende fase moeten maken. Binnen deze fase werkt men als het ware preventief door het aanbieden van een rijk klasklimaat.

 

Fase 1: Verhoogde zorg

Wanneer het aanbieden van een krachtige leeromgeving niet voldoende is kan er worden overgestapt naar verhoogde zorg.

 

In overleg  kijken we welke aanpassingen er in de klaswerking kunnen gebeuren om de ontwikkeling van het kind verder te stimuleren.

De leerkracht/zorgleerkracht/zorgcoördinator zal het kind met extra zorg verder opvolgen. In deze fase kan het uurtje zorg gebruikt worden voor een specifieke kind of een groepje van enkele kinderen.  Deze zorg kan zowel door de leerkracht, de ambulante juf of de zorgcoördinator gegeven worden . Dit alles wordt genoteerd in het observatiesysteem zodat we het overzicht kunnen behouden en de evolutie volgen.

 

In deze fase gaan we ook reeds met het CLB in overleg, zonder een verder traject te starten.

Fase 2: Uitbreiding van zorg

Wanneer blijkt dat de gemaakte inspanningen binnen de verhoogde zorg  toch niet het gewenste resultaat geven, kan er worden overstapt naar de volgende fase, “Uitbreiding van zorg”. In deze fase wordt het CLB actiever betrokken, na toestemming van de ouders.

Binnen deze fase zal het CLB een diagnose stellen of  een mogelijke hypothese uitklaren.

Na overleg met de verschillende partijen wordt er gekeken hoe we het kind het beste ondersteunen in de klas.

Binnen deze fase kan er al dan niet een doorverwijzing naar externe dienst plaatsvinden, hierbij denken we aan een revalidatiecentrum, logopedist , therapeut  enz.

 

Vanaf schooljaar 2023-2024 zal er beroep gedaan kunnen worden op  leersteuncentra West-Vlaanderen zuid.

 

Fase 3 : Individueel aangepast curriculum

Soms kan het gebeuren dat, ondanks alle zorg, een kind het gemeenschappelijk curriculum niet meer kan volgen omdat deze te ver staan de ontwikkleing van het kind.  Wanneer er samen met de verschillende partijen besloten wordt dat we op dit punt staan, kan er worden overgestapt naar een IAC.

 

Er kan dan gekozen worden om over te stappen naar een andere school (BuO) of volgt de leerling een aangepast curriculum binnen het gewone onderwijs. We zijn er ons van bewust dat dit voor de klasleerkracht een uitdaging kan zijn. We streven hier naar een transparante communicatie met alle partijen. We stellen het welbevinden van de leerling centraal, hebben oog voor elke kleine stap die de lerende maakt en evalueren of de aanpassingen nog redelijk.

 

Takenpakket zorgcoördinator 

Begeleiding van kinderen

Het begeleiden van de kinderen is een deel van het takenpakket van de zorgcoördinator. 

Als school kiezen wij hiervoor omdat we op deze manier het beste de voeling met de klas, de leerlingen en leerkracht kunnen behouden.  De informatie die hieruit wordt verkregen, krijgt in de andere domeinen (leerkracht – school) verdere vorm. De zorgcoördinator gaat 2 wekelijks in de klas voor een uurtje zorg. 

Ondersteuning van het handelen van de leerkracht

De leerkracht kan met zijn vraag terecht bij de zorgcoördinator en  directie. Hiervoor zijn vaste overlegmomenten voorzien voor de volledige klas. Maar tussendoor zijn er mogelijkheden om bepaalde zaken aan te kaarten.  Hierbij gaan we samen kijken hoe we bepaalde bezorgdheden kunnen aanpakken. De nieuwe werking van het CLB kan hier consultatief zonder onmiddellijk een traject op te starten. 

Voor kinderen met een zorgplan streven we ernaar om extra vaste structurele momenten in te bouwen en het zorgplan te evalueren en bij te sturen ( met de zorgleerkracht)

Coördinatie van de zorg op het niveau van de school en scholengemeenschap

Op het vlak van “beleid” wordt deze taak  samen met de directie en beleidsmedewerker opgenomen. In overleg verfijnen we verder het zorgbeleid op onze school. 

Ongeveer 5x per jaar is er in de scholengemeenschap overleg met alle zorgcoördinatoren. Een moment om onderlinge informatie uit te wisselen. Het is ook een kans om te reflecteren omtrent enkele casussen op school en van elkaar te leren. 

Contact onderhouden met externe diensten zoals het CLB, revalidatiecentra zorgt ervoor dat er een vlotte afstemming is tussen alle partijen. 

Het coördineren van de zorg, plannen van afspraken, het zorgdossier “up to date” houden is de administratieve kant, die wordt opgenomen door de zorgcoördinator.